Gry 2014
Prezentujemy nominowanych do Identyfikatora Pyrkonu w kategorii Gry. W tej kategorii wyróżniamy polskich autorów gier komputerowych, planszowych i fabularnych, którzy wydali w roku 2013 przynajmniej jeden tytuł.
Zwyciężył:
- Jacek Gołębiowski
Nominacje otrzymali:
- Artur Ganszyniec
- Jacek Gołębiowski
- Patryk Strzelewicz
Wśród kandydatów do nominacji znaleźli się również:
- Piotr Iwanicki
- Adam Kałuża
- Filip Miłuński
- Rafał Olszak
- Michał Oracz
- Marcin Przybyłek
- Michał Stachyra
- Ignacy Trzewiczek
- Łukasz Woźniak
- Piotr Żygadło
Komentarze członków kapituły
Nominowani
Artur Ganszyniec
Nominacja będąca swoistym połączeniem świata gier "papierowych" rpg i komputerowych produkcji. Artur Ganszyniec, jeden z twórców Wolsunga, a jednocześnie autor scenariusza do Wiedźmina. I jak tu go nie docenić? - Krzysztof Bogacki
Garnek to człowiek-instytucja, a jego zasługi dla fandomu są ogromne. Tworzy również świetne gry, obok których nie sposób przejść obojętnie - Tomasz Chmielik
To jeden z najlepszych polskich designerów gier. Jego produkcje odnoszą sukcesy na całym świecie - Piotr Gnyp
Sprawdza się na kilku polach kreatywności, ale sam rozwój Wolsunga wystarczy, by docenić pracowitość, pomysłowość i różnorodność zainteresowań - Tomasz Kreczmar
Projektant ze studia Ars Thanea Games, odpowiedzialny za Puzzle Craft i jednocześnie projektant w Fajnych RPG, odpowiedzialny za Wolsunga 1.5 oraz Slawię - oryginalną, steampunkową wizję Polski. Kariera Garnka jest realizacją amerykańskiego snu - od fana, przez niezależnego twórcę, aż po twórcę najlepiej ocenianych treści. Za scenariusz do komputerowego Wiedźmina uzyskał nominację do nagrody Writers Guild of America, a w 2013 anglojęzyczne wydanie Wolsunga nominowane zostało do nagrody Ennies w kategorii Best Writing - Maciej Sabat
Jacek Gołębiowski
Opowieści z Karczmy Darkena to powiew świeżości na polskim rynku gier fabularnych. Świetnie wprowadzenie do hobby dla początkujących - Tomasz Chmielik
Młody, ambitny projektant gier "bez prądu”. W 2013 stworzył i wydał dwa tytuły, praktycznie budując nowy gatunek - karcianych gier fabularnych. Przetrwaliście zagładę i Opowieści z karczmy to dwa hity niezależnej sceny, które na pewno zasługują na docenienie - Maciej Sabat
Erpegi to nisza. Erpegi określane jako "indie" to nisza w niszy. Darken konsekwentnie pokazuje, że i tak - wydawałoby się - nierynkowy produkt ma swoich odbiorców, że polscy gracze nie zamykają się w kręgu znanych i lubianych klasyków, ale interesują się także nowymi, nieszablonowymi grami. TSoY, Przetrwaliście Zagładę, teraz S/Lay w/Me. Wydawanie tej ostatniej gry dodatkowo pokazało, że dobry i odpowiednio "sprzedany" pomysł pozwala też na skuteczne sfinansowanie wydania przez crowdfunding - Adam Waśkiewicz
Patryk Strzelewicz
Jego kostką chwali się polski rząd, to pierwszy polski produkt w sklepach Apple - Piotr Gnyp
Rzadko kiedy mariaż starego z nowym udaje się i zaskakuje. A Patryk (et consortes) połączył tablety i smartfony z klasyczną kostką w sposób niesamowicie ciekawy. Kostką w 2013 roku turlali i politycy, i gracze. Tylko od wyobraźni twórców gier zależy jej dalsze wykorzystanie - Tomasz Kreczmar
DICE+ to dla mnie największa bomba polskiego przemysłu growego 2013. Pomysł genialny w swej prostocie; aż dziw, że tak długo nikt na niego nie wpadł. Dodatkowe brawa za dobry zmysł biznesowy wiodący do globalnego sukcesu - Michał Mochocki
Pozostali kandydaci
Michał Stachyra
Nie ma wątpliwości, że polska branża gier fabularnych bardzo wiele w ostatnich latach zawdzięcza Kuźni Gier i Puszonowi. Wolsung, jeden z najbardziej oryginalnych systemów RPG wydanych w Polsce systematycznie się rozwija, mimo kilku lat na karku. Dodatek Slawia wydany w 2013 roku to swojski, polski, element w cudownym, steampulpowym świecie - Krzysztof Bogacki
Puszona nominuję za umiędzynarodowienie Wolsunga i znakomite recenzje w USA. I do tego za wersję niemiecką. Ile polskich RPG-ów może pochwalić się takim zasięgiem? - Michał Mochocki
Pół Geekozaura, pół (no, prawie pół) Fajnych RPG - cały Puszon. Choć ostatni rok nie należał do Kuźni Gier, a Fajne RPG dopiero nabierają rozpędu, to uwzględnienie Puszona wśród nominatów Identyfikatorów Pyrkonu z pewnością nie będzie na wyrost - niczym Tuwimowa lokomotywa, raz rozpędzony będzie nie do powstrzymania - Adam Waśkiewicz
Piotr Żygadło
Niewiele mówi się o grach tzw. casualowych, a to właśnie w nich ogólnoświatowy sukces osiągnęła firma Artifex Mundi. Gry tego studia dostępna są właściwie na każdą platformę. Piotr Żygadło jest kierownikiem projektów w tej innowacyjnej firmie, a także człowiekiem który niegdyś wprowadził profesjonalny gaming na Pyrkon - Krzysztof Bogacki
Wiceprezes Artifex Mundi, nominacja za całokształt działań wydawniczych przy grze Enigmatis: The Mists of Ravenwood i innych produkcjach studia. Położył wielkie zasługi dla rozpowszechnienia dobrej opinii o polskim game designie na świecie - Maciej Sabat
Michał Oracz
Tezeuszem umocnił swoją pozycję jednego z najlepszych polskich projektantów gier. I z pewnością nie powiedział w tym temacie jeszcze ostatniego słowa - Tomasz Chmielik
Ignacy Trzewiczek
Czołówka Polskich twórców gier i nasz produkt eksportowy. W jego gry grają na całym świecie - Piotr Gnyp
Autor, wydawca, pomysłodawca i upornik w jednym. Ma niesamowity upór w dążeniu do celu i realizacji zamierzeń. Każda kolejna jego gra w jakiś sposób zaskakuje i aż szkoda, że potencjału nie wykorzystują inne media... - Tomasz Kreczmar
Neuroshima Hex 3.0. Wspaniały upgrade już i tak wspaniałej gry - Michał Mochocki
Rafał Olszak
Człowiek, który wydając postapokaliptycznego erpega rzucił wyzwanie Neuroshimie, najdłużej wydawanemu polskiemu systemowi, z imponującą linią wydawniczą i rzeszami fanów. Człowiek, który po Robotice wydając - tak naprawdę - cokolwiek, rzucił wyzwanie własnej opinii, której określenie jako "nie najlepsza" byłoby eufemizmem roku. I z obu starć wychodzi zwycięsko - Afterbomb zyskał dobre opinie recenzentów, grono aktywnych użytkowników, powoli ale konsekwentnie rozbudowuje linię podręczników. Tak za system, jak i jego autora trzymam kciuki i mam wrażenie, że obaj nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa - Adam Waśkiewicz